Al·legacions presentades per la CUP al POUM d'Olesa de Montserrat

Olesa comptava l’any 2011 amb 10.318 habitatges (936 d’aquests buits), 23.706 habitants, un potencial d’absorció de fins 26.889 habitants (aplicant el Nivell Mitjà d’Ocupació (NMO) al total d’habitatges) i un dèficit d’habitatges de protecció oficial (Font: Memòria Avanç de Pla 2017  POUM). El POUM projecta la creació de 1.313 habitatges ocupant un terreny natural no pavimentat, algun amb alt valor agrícola i paisatgístic, quan les dades d’increment moderat de població no justifiquen tal volum urbanístic.

Apostem per potenciar un model de pobles i ciutats mediterrànies que trenquin amb la dinàmica expansiva de l’urbanisme capitalista i consolidi la concentració urbana diversificant usos. En el polígon d’actuació SUD-6 Cal Candi, en una superfície de 116.596 m2, està prevista la construcció de 454 habitatges, cap d’aquests serà de protecció pública. Demanem eliminar el polígon d’actuació i els plans parcials urbanístics SUD–6 Cal Candi, reclassificant-los com a SNU, per tenir un pulmó verd a la zona central d’Olesa.

Aplicar en tots els terrenys de sòl urbanitzable d’ús residencial o mixt (SUD-6 Cal Candi inclòs) la reserva d’un mínim del 30% del sostre residencial de nova implantació per habitatge amb protecció oficial (contemplat en l’article 57.3 de la Llei d’Urbanisme).

Revertir la qualificació d’aquell sòl urbà o urbanitzable que avui resulta innecessari, reconvertint-lo en Sòl No Urbanitzable (SNU), amb l’objectiu de garantir la utilització racional del territori, en acord amb un model de desenvolupament urbanístic sostenible, pel valor agrícola d’aquests terrenys i per l’interès general que suposa per la sobirania alimentària.

Fomentar la construcció en sòl materialment urbà, com solars o edificis a remodelar que no han assolit el seu màxim aprofitament d’ús –sigui residencial, econòmic o de serveis– potenciant la rehabilitació en lloc d’apostar per obra nova en espais com Cal Candi o Can Carreres.

No construir la ronda de circumval·lació Nord i eliminar la seva projecció en el nou POUM. No és sostenible. Eliminació total o parcial del polígon d’actuació SUD-8 Can Carreres (Barris Santa Oliva – Collet).

Des d’una òptica de sostenibilitat cal minimitzar els desplaçaments amb vehicle privat, no una millor facilitat per aquests, millorant la connexió a peu i amb vehicles no motoritzats d’olesanes i olesans, amb carrils i voreres segures. Repensant l’espai públic donant prioritat al vianant i a la mobilitat amb transport públic col·lectiu.

Volem ampliar el parc públic d’habitatge però no volem pavimentar tant terreny natural. No són necessàries tantes zones de desenvolupament residencial com preveu el PGOU de 1993 o el POUM del 2018, Olesa ha de créixer en qualitat però no en quantitat ni hipotecant més territori. L’Àrea Residencial Estratègica situada al barri de la Central, és un bon instrument en la política de construcció de sòl i habitatge públic. En una ARE, com a mínim, la meitat dels habitatges de l'actuació han de ser destinats a protecció pública (Article 157.2c de la Llei d’Urbanisme).

Tot i això, entenem que Olesa no necessita augmentar tant la superfície destinada a àrees residencials, i si ho fa, almenys que estigui en una zona amb possibilitat de més densificació urbana, no adjacent a la continuïtat del Pla de Can Llimona, i hi hagi un alt percentatge d’habitatges públics com en el cas de l’ARE SUD1-La Central. És per això que volem reduir la superfície que ocupa l’ARE i volem reduir o eliminar alguns polígons d’actuació com el de les Planes, Cal Candi o Can Carreres, o destinar a habitatges dotacionals públics (SD) edificis a mig construir.